Auteur: Roy van Gellekom

Het ideale sales dashboard.

Leestijd: 3 minuten

Een sales dashboard is onmisbaar geworden.

Of je nu accountmanager, content marketeer of verkoop binnendienst medewerker bent, je wilt weten of hetgeen wat je doet ook daadwerkelijk effect heeft. Dat is mogelijk middels het ideale sales dashboard! Bij deze 3 tips waar het ideale sales dashboard aan moet voldoen:

1. Meet wat je weet

Meten is weten! Maar het is ook belangrijk om te weten wat je wil meten en of dit overeenkomt met de bedrijfsdoelstellingen. Bijvoorbeeld: een bedrijf heeft als doel om de winst te vergroten. Maar wat betekent dit voor de accountmanager van het bedrijf? Moet hij het klantenbestand uitbreiden of juist meer aandacht besteden aan het huidige klantenbestand? Zorg ervoor dat dit helder is!

2. Beschik over de juiste data 

Nu je weet wat je wil meten, is het zaak om over de juiste data te beschikken. Zorg er voor dat de juiste gegevens aangeleverd worden. Veel data voor het sales dashboard wordt automatisch gegenereerd, maar niet alle informatie. Het verslag van een salesgesprek zal de accountmanager zelf moeten opstellen. Zorg ervoor dat je regelmatig checkt of de accountmanager op de juiste manier data verzameld en verwerkt, zodat je over de juiste data beschikt!

3. Zorg voor een goede weergave 

Je weet nu wat je wil meten en beschikt over de juiste data om dit te kunnen meten. De volgende stap is het beschikken over een goede weergave van de data. Zonder een goede presentatie van meetgegevens dringt de informatie niet door tot de gebruiker. Een handig hulpmiddel bij het inzichtelijk maken van data is de tool Power BI. Wil je aan de slag met Power BI? Lees  dan deze blog!

Hulp nodig bij het creëren van het ideale Sales-dashboard? Ik denk graag met je mee!  

Deel deze pagina
Roy-van-Gellekom-avatar-21.jpg
Meer informatie