Data wordt bij veel organisaties al verzameld. Denk hierbij aan de verkoopcijfers, financiële gegevens, procesgegevens, klantgegevens en gegevens uit sociale mediakanalen. Kortom een organisatie beschikt over een grote hoeveelheid data.
Maar wat doe je met die data en hoe draagt deze bij aan je bedrijfsproces? Dat lees je hier.
Diensten, producten & services
Het verzamelen en analyseren van data kan een grote bijdrage leveren aan het optimaliseren van diensten, producten en de bijbehorende services. Een voorbeeld hiervan is de verzamelde data door de klanten-service. Binnen deze afdeling wordt onder andere de data van klachten verzameld. Met het analyseren van de klachten data krijgt de organisatie inzicht in veel voorkomende klachten over producten, diensten of de aangeboden services, waarmee het de product/dienst-eigenschappen en het service-proces kan verbeteren.
Klantbehoeftes
Het voldoen aan de behoeftes van klanten is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering, dat begrijpen wij als geen ander. Ook dit is mogelijk middels de verzamelde data van de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics, waarmee je middels data inzicht krijgt in welke pagina's en onderdelen van je website door klanten vaak bekeken worden. Of denk aan het analyseren van reviews over je organisatie. Hieruit valt vaak de klant behoefte af te leiden in relatie tot of jouw organisatie aan deze behoefte voldoet.
Markttrends
Een andere reden om datagedreven te werken is om sneller in te kunnen spelen op de markt. Dit is mogelijk middels het analyseren van big data. Denk hierbij aan het in de gaten houden van jouw doelgroep op sociale media; waar praat je doelgroep over en welke trends vinden ze leuk/belangrijk? Allemaal informatie waarmee je kan inspelen op de markt en concurrentievoordeel mee kan behalen.
Interne oplossingen
Naast het analyseren van markttrends komt big data ook goed van pas bij het optimaliseren van je bedrijfsprocessen. Primaire en secundaire processen kunnen efficiënter en effectiever verlopen door het gebruik van big data. Een voorbeeld hiervan is een organisatie binnen de logistieke branche die alle data van hun logistieke proces verzamelen; de gekozen route van de vrachtwagens, het aantal afgelegde kilometers en de beladingsgraad van de vrachtwagen. Vervolgens werd de verzamelde data geanalyseerd en gevisualiseerd om bepaalde keuzes omtrent efficiëntie en kostenbesparing te kunnen maken. De organisatie heeft aan de hand van de datavisualisatie geconstateerd dat 50% van de vrachtwagens maar voor de helft beladen zijnen heeft hier een passende oplossing voor bedacht.
Overtuigd om datagedreven te gaan werken? Laat het me weten!