Digitale transformatie is geen buzzword meer van 5 jaar geleden.
Digitale transformatie is anno 2024 nog steeds actueel. Het belang van organisaties om digitale transformatie te omarmen om de economische groei bij te kunnen blijven benen, kan nauwelijks worden onderschat. De integratie van de digitale en fysieke wereld heeft al geleid tot compleet andere verdienmodellen.
Drie fasen
Als een organisatie digitaal transformeert, zijn er veelal drie fasen te onderscheiden. In de eerste fase, ook wel exploratie fase genoemd, kenmerkt zich dat er vanuit topmanagement aandacht en ondersteuning is voor specifieke digitaliseringsprojecten. Vaak zijn dit verkennende onderzoeken naar mogelijke online waardeproposities, en/of het inzetten van digitale technologie in bedrijfsprocessen.
Door de Covid pandemie is de inzet en het gebruik van Microsoft 365 technologie in een stroomversnelling gekomen. Ondanks dat vooral veel MKB-ers al lang weer allemaal netjes iedere dag op kantoor zijn, is Teams en Teams vergaderingen een blijvertje.
Daarmee rollen bedrijven ook al snel de tweede fase in waarin commitment en verdere professionalisering op agenda staat. In deze fase gaat veel aandacht uit naar de ontwikkeling van een digitale cultuur en het creëren van wendbare organisaties. In deze fase wordt de transformatie van de organisatie systematisch aangepakt. Er wordt dan ook constant geschaafd aan de digitale ervaring van zowel klanten als medewerkers en de digitalisering breidt zich verder uit naar alle primaire processen.
Datagedreven organisatie
In de derde fase wordt de digitale volwassenheid bereikt, daarmee is de datagedreven organisatie ontstaan. Er is in dit stadium nauwelijks nog onderscheid te maken tussen fysiek en digitaal, beide werelden zijn volledig met elkaar verweven.
Niet alleen technologie
Digitale transformatie draait niet alleen om het inzetten van technologie. Technologie is maar een deel, weliswaar zeker niet onbelangrijk, maar digitale transformatie is een integraal veranderproces. Het gaat niet alleen om het digitaliseren, maar om het volledig opnieuw inrichten van bedrijfsprocessen. Van silo-denken naar een ‘alligned’ organisatie, waarin processen gestroomlijnd zijn in een volledig platte organisatie.
Nieuwe technologie maakt nieuwe verdienmodellen mogelijk. En die leiden tot nieuwe digitale routines, met eventueel een nieuwe organisatievorm met een nieuw ecosysteem.
Benieuwd hoe wij je verder kunnen helpen? Stuur me een bericht, ik kijk graag met je mee.