Categorie: Werkstation

Ik krijg een virusmelding op mijn scherm. Wat moet ik doen (en niet doen)?

Wanneer je een virus melding krijgt, hoeft dit niet altijd te betekenen dat je ook daadwerkelijk een virus op je computer hebt.

Het kan ook een nepmelding zijn waarvan het doel van de maker van de melding is jou over te halen om op de melding te klikken, waarna je alsnog een virus binnenhaalt of waarna je wordt gevraagd om vertrouwelijke informatie (zoals een inlognaam en wachtwoord of bankgegevens) in te typen.

Wanneer is het nu een serieuze melding en wanneer niet? En wat moet je doen in welke situatie?

Hieronder vertellen we daar meer over.

  • Koppel in alle gevallen je computer af van het netwerk/internet door de netwerkkabel los te halen en/of door je Wifi verbinding te verbreken. Hiermee voorkom je dat het virus via het internet naar buiten toe kan communiceren met jouw vertrouwelijke gegevens en zorg je er ook voor dat het virus zich niet via het netwerk verder kan verspreiden naar andere computers.
  • Als je computer besmet is met ransomware, zet dan je computer ook direct uit. Ransomware versleutelt namelijk je bestanden en er wordt dan om losgeld (meestal bitcoins) gevraagd. Wanneer je je computer uit zet, stop je het proces van het versleutelen van je bestanden.
  • De meeste courante internetbrowsers, zoals Chrome, Edge, Firefox, Opera en Safari, informeren je voordat je naar een site gaat die mogelijk je computer kan besmetten. Maar wanneer je tijdens het surfen op internet toch een melding krijgt dat je computer besmet is, is dat meestal een nepmelding. Weet welke browser je gebruikt om te surfen en hoe waarschuwingen van die browser eruit zien. Bij zo’n melding is het beter om je internetbrowser onmiddellijk te sluiten.
  • Wanneer je een melding krijgt van een programma dat je niet kent, dan is de gouden regel: vertrouw alleen meldingen van je eigen virusscanner. Ga niet in op waarschuwingen van programma’s die je niet kent, vooral niet als ze ook vragen om je persoonlijke gegevens, om een wachtwoord vragen of om te betalen voordat je je computer weer kan gebruiken.
  • Wanneer je een melding krijgt van je eigen virusscanner, dan kun je die vertrouwen en volg je de instructies op die je virusscanner voorstelt om het virus te verwijderen of om het probleem op te lossen.
  • Wanneer je een telefoontje of een e-mail bericht krijgt van bijvoorbeeld Microsoft of Apple die je vragen om een aantal acties uit te voeren op je computer en/of om je wachtwoord aan hen door te geven, hang dan onmiddellijk op en/of verwijder het e-mail bericht.
  • Verstrek nooit persoonlijke gegevens (wachtwoord, pincode, bankrekeningnummer etc.) wanneer daar om gevraagd wordt. Trap daar niet in!
  • Voer een virus scan uit met je eigen geïnstalleerde virusscanner.
  • Nadat het virus helemaal verwijderd is, is het belangrijk om al je wachtwoorden zo snel mogelijk te wijzigen. Deze kunnen inmiddels al in handen zijn van iemand met kwade bedoelingen.
  • Bij twijfel neem je altijd contact op met onze servicedesk. Liever iets te voorzichtig dan te onvoorzichtig!

Extra hulp nodig?

Neem contact op met onze servicedesk.

Deel deze pagina
Terug naar het faq overzicht
Daisy-blog-avatar.png
Meer informatie