De afgelopen periode, zeker na de start van de Corona pandemie, is er enorme toename van WhatsApp-fraude, ook wel hulpvraagfraude of vriend-in-nood-fraude geconstateerd.
Ondanks waarschuwingen vanuit politie en overheid trappen mensen er toch vaak in en worden ze vaak voor veel geld opgelicht.
Oplichting via een WhatsApp-bericht
Bij WhatsApp-fraude of hulpvraagfraude doet de dader zich voor als een familielid of een andere bekende. Vaak als je (klein)zoon of (klein)dochter, maar regelmatig ook als vriend of vriendin. Degene die zich voordoet als de bekende is erop uit om je veel geld afhandig te maken.
De kern van het bericht is altijd dat zoon of dochter, vriendin of vriend in geldnood zit en snel geld van je wil lenen. Ook heeft de zogenaamde bekende een nieuw mobiel nummer en moet het geld via een betaalverzoek (tikkie) worden betaald of op het rekeningnummer van iemand anders worden overgemaakt. Vaak gaat er een behoorlijk echt lijkende WhatsApp-conversatie aan vooraf en is de profielfoto ‘echt’ van je (klein)kind of vriend.
Internetcriminelen verzamelen telefoonnummers en foto’s voor de profielfoto van internet. Daar gaan ze op onderzoek uit hoe jouw (klein)kind of je vriend heet, hoe ze je noemen en wat je de afgelopen dagen hebt gedaan. Zo kunnen ze een WhatsApp-gesprek met je voeren dat bedrieglijk echt lijkt.
Zo herken je WhatsApp-fraude of hulpvraagfraude:
- Iemand die je kent, stuurt je een appje. Het nummer is onbekend maar de profielfoto lijkt te kloppen.
- Na een korte app-conversatie bekent ‘de bekende’ dat hij een probleem heeft en vraagt je om geld voor te schieten of te lenen.
- Er is veel haast bij, betaling moet vandaag nog gedaan worden.
- Je ‘zoon of dochter’ of de ‘vriend’ kan alleen maar via WhatsApp communiceren. De telefoon ‘doet raar’ of er wordt via WhatsApp gebeld maar direct weer opgehangen waarna de tekst volgt, ‘ik hoorde je niet’.
- Betaling moet via een betaalverzoek (tikkie) of via het bankrekeningnummer van een ander.
Wat kan je doen als je het niet vertrouwt?
- Bel het nummer. Als er wordt opgenomen, stel dan de bekende een vraag die een bedrieger niet kan beantwoorden.
- Bel de bekende op het nummer dat jij zelf hebt opgeslagen in je adresboek en vraag of hij/zij om geld gevraagd heeft.
- Als je de bekende niet op het bij jou bekende nummer kan bereiken, maak dan geen geld over. Maak geen geld over tot je je (klein)kind of vriend zelf hebt gesproken.
- Doe aangifte! Dat kan tegenwoordig online via aangifte-van-vriend-in-noodfraude op de website van Politie.
- Meld dit bij Fraudehelpdesk zodat er tijdig gewaarschuwd kan worden voor de verschillende soorten hulpvraagfraude.
#StaySafe